Jak odświeżyć stronę internetową, żeby nie stracić ruchu?

Co jakiś czas warto pomyśleć o tym, by dostosować swoją stronę www do obecnych trendów, by spełniały wymogi pod względem użyteczności, funkcjonalności i designu. Jednak takie działanie może spowodować, że stronę zacznie odwiedzać mniej osób po wprowadzonych zmianach. Jak temu zaradzić, by dotychczas wygenerowanego ruchu na witrynie, nie trzeba było budować od początku raz jeszcze?

Tworzenie kopii zapasowej strony na dysku zewnętrznym

Przed dokonaniem zmian na stronie, warto upewnić się, że dotychczasowe treści, struktura i komentarze, jeśli są obecne, są bezpiecznie przechowywane w postaci kopii zapasowej. Niekiedy zdarza się, że modyfikacja wymaga wielu testów, zanim osiągnie się oczekiwany efekt. Może się też okazać, że wprowadzenie zmian nie jest korzystne i trzeba będzie tymczasowo powrócić do „starego” layoutu ze wszystkimi treściami, które są z nim powiązane. Jeśli nie ma się kopii zapasowej, wtedy sprawa się komplikuje. Zwłaszcza jeżeli nie przechowuje się plików na dysku komputera. W zasadzie strona internetowa przestaje istnieć i trzeba stworzyć nową. Wiąże się to z dużymi kosztami, a przede wszystkim z utratą wszystkich kontaktów i informacji, które sprawiały, że witryna generowała ruch.

Jak zmienić subdomenę na swoją domenę?

1. Przekierowanie 301

Jeśli prowadzi się darmową stronę na platformie, która umożliwia założenie witryny w swojej subdomenie, warto upewnić się, że z przeniesieniem treści na swoją indywidualną domenę nie będzie problemów. Czym jest subdomena, a czym indywidualna domena? Przykładem subdomeny może być strona typu mojanazwastrony.darmowestrony.pl, a swojej domeny mojanazwastrony.pl. Warto dowiedzieć się najpierw, czy po odpowiednim skonfigurowaniu indywidualnej domeny, przekierowanie treści z subdomeny będzie możliwe. Przykładowo standardowe przekierowanie 301, które najczęściej w zupełności wystarczy, nie zadziała na przykład na Blox.pl.

2. Przekierowanie linków

Linki przychodzące mają wpływ na to, gdzie w rankingu Google wyświetla się strona. Z tego też powodu trzeba zadbać o to, by miały poprawny wygląd. Jeśli prowadziły do poprzedniej strony, trzeba je dostosować do aktualnego adresu www. Pomocne jest w tym narzędzie Google Search Console (GSC) – dzięki niemu jest łatwy podgląd wszystkich odnośników, które prowadzą do strony. Można również zauważyć, które z nich są najmocniejsze. Jeśli jest ich dużo, w pierwszej kolejności warto skoncentrować się na zmianie tych najbardziej istotnych, których zwykle jest do kilkunastu. By to się udało, należy wysłać wiadomość do administratora serwisu z prośbą o zmodyfikowanie linków, podając właściwy adres.

3. Przeindeksowanie treści ze „starej” domeny na „nową”

Nowa strona nie będzie generować ruchu, jeśli internauci nie będą jej widzieć w wyszukiwarce Google. Z tego też powodu warto przeindeksować wszystkie podstrony z całą zawartością, które ta wyszukiwarka indeksuje z poprzedniej domeny. By tego dokonać, należy ponownie skorzystać z narzędzia Google Search Console i wysłać wniosek o zmianę starej domeny na nową. Dzięki temu wyszukiwarka znacznie szybciej przeindeksuje treści ze „starego” adresu www. O tym, kiedy to nastąpi, można się dowiedzieć za pomocą wspomnianego narzędzia GSC.

4. Jak zachować komentarze pod artykułami?

Komentarze są istotnym elementem strony. Jeśli po odświeżeniu strony znikną, użytkownicy, którzy je zamieścili, mogą  zrezygnować z dodawania kolejnych lub znaleźć konkurencyjną witrynę w sieci. By tego uniknąć, warto zaimplementować np. system Disqus, jeśli jest kompatybilny z systemem zarządzania treścią CMS lub z platformą blogową, na której prowadzi się stronę. Jeśli część komentarzy jest przypisanych do tego systemu, a część nie, można wszystkie „podpiąć” pod Disqus, zmieniając jedynie w nim określone ustawienia.

5. W jaki sposób przenieść teksty pod nowy adres strony?

Przykładowo, gdy prowadzi się stronę na CMSie typu WordPress, wtedy wystarczy znaleźć odpowiednią wtyczkę, która to zapewnia. Chcąc przenieść treść z jednego miejsca w sieci w inne, warto zwrócić uwagę na to, czy artykuły nie mają określonego formatowania. Gdy pojawia się bardziej skomplikowana struktura zapisu treści, wtedy lepiej sprawdzi się specjalnie do tego celu przeznaczony skrypt niż ten bardziej uniwersalny.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]