Jak pobudzić klientów do oceniania firmy w Internecie?

Opinie klientów to jeden z najważniejszych elementów, który musi mieć każda firma. Żyjemy w takich czasach, że każda marka, niezależnie od branży w jakiej działa – musi posiadać takie oceny wydane przez innych klientów, widoczne na stronie firmy.

Dlaczego ocena jest tak ważna?

Tradycyjna forma reklamy nie ma już tak mocnego oddziaływania, jak to co znajdziemy w sieci. Dzisiejsi klienci zanim zdecydują na zakupy, poszukują informacji o poszczególnych produktach w sieci. Bardziej wierzymy opiniom innych, często nawet nieznanych nam osób, niż tradycyjnej reklamie. Dzięki takim poszukiwaniom konsument będzie wiedział, czy w taki produkt naprawdę opłaca się inwestować, czy też nie. Ocena wydana przez społeczeństwo wpływa na decyzje zakupowe kolejnych konsumentów. Warto więc zachęcić klientów do ich wydawania. Jak tego dokonać?

Prośba o ocenę

Jeżeli klient zakupił u nas produkt, to po dwóch, trzech tygodniach lub po miesiącu warto wysłać do niego prośbę o ocenę zakupu. Można to zrobić w formie wiadomości elektronicznej na skrzynkę e-mail. Wiadomość nie może być jednak zbyt nachalna. Warto napisać ją w tonie jak najbardziej neutralnym. Prosimy, ale nie nalegamy. Dzięki temu skłonimy klienta do tego, aby w kilka minut wystawił nam opinię w e-sklepie.

Wzór referencji

Nie każdy klient będzie umiał poradzić sobie z wystawieniem pozytywnej opinii. Można więc przygotować indywidualnie dopasowany szablon z pytaniami pomocniczymi, które ułatwi klientowi wystawienie oceny. W takim formularzu można przygotować takie pytania, jak “Za co cenią Państwo nasze produkty?”, “Jakie zalety ma nasz produkt?”, “Jakie ma wady? Co byście ulepszyli?”, “Czy obsługa w sklepie spełniła Wasze oczekiwania?”. Każdy bez problemu ustali pytania, jakie można umieścić w takim wzorze rekomendacji. Przy tez okazji można również umieścić także skalę ocen, gdzie jeden będzie oznaczało produkt nie warty uwagi a np. 5 – ocenę najwyższą. Skalę ocen można poszerzyć nawet do 10.

Coś za coś

Marki proponują również bonusy klientom, którzy zgodzą się na wystawienie opinii. Działa to na zasadzie “coś za coś”. Oni wystawią nam opinię, a my obdarujemy ich darmową dostawą przy kolejnym zamówieniu lub zniżką na zakupy. Nawet mała zniżka pod postacią kilku procentów na pewno usatysfakcjonuje naszych klientów. Klient na pewno poczuje się mile doceniony, jeżeli otrzyma taki prezent za wystawienie opinii.

Ekspert od produktów

W miejscu, gdzie klient może wystawić opinię, wprowadźmy typ ekspercki. Pozwoli to poszczególnym konsumentom na wystawianie bardziej szczegółowych opisów. Doskonale się to sprawdza w przypadku sprzętów RTV i AGD, gdzie zostały zastosowane najnowocześniejsze technologie. W takim przypadku znajdzie się wiele chętnych osób, którzy będą chcieli opisać systemy operacyjne, czy też innego rodzaju rzeczy, jakie można znaleźć w najnowszych smartfonach, laptopach i innych tego typu urządzeniach.

Konkurs na opinię

Nie tylko proponujmy rabat za napisaną ocenę. Za najbardziej kreatywną opinię zaproponujmy jakąś fajną nagrodę. Może to być chociażby zestaw gadżetów firmowych lub też kosz upominkowy. Do wyboru jest naprawdę wiele rzeczy. Taka zachęta sprawi, że na pewno klienci będą wystawiać opinie i to bardzo ciekawe oraz kreatywne. Pobudźmy wyobraźnie naszych klientów.

Prosto i konkretnie

Sposób dodawania oceny niech będzie bardzo prosty. Wystarczy się tylko zalogować na konto klienta i można działać. Logowanie warto umożliwić poprzez połączenie się z mediami społecznościowymi. Takie opinie są o wiele wiarygodniejsze i bardziej służą na korzyść naszej firmy.

 

Przy czym należy pamiętać, że tego typu opinie nie będą tylko pozytywne. Umożliwiając klientom wystawienie oceny narażamy się również na komentarze negatywne. Tak to działa. Niezadowolony konsument może również wyrazić swoją opinie. Może zamiast kasować tego typu opinie warto je przemyśleć. Dzięki temu marka może dowiedzieć się nad czym powinna jeszcze popracować, aby być jeszcze lepszym.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]