Marketing w Internecie — przyszłość komunikacji usług i produktów.

Internet to dobrodziejstwo, jakie przyniósł nam rozwój technologiczny. Przed czasami Internetu marketing właściwie sprowadzał się do topornych reklam w telewizji i anonsów w gazetach. Każdy sposób reklamowania się przed czasami Internetu zawierał wiele możliwości błędów, niedopatrzeń, a także reklamy skierowanej do ogółu, zamiast do naszej grupy docelowej. Dopiero Internet dał nam możliwość śledzenia skuteczności naszej reklamy, sprawdzania zainteresowania nią oraz kontaktu z naszym klientem. Teraz możemy zapytać go o zdanie, wysłać mu spersonalizowanego maila, on może w każdej chwili do nas zadzwonić, albo porozmawiać poprzez czat.

Można śmiało powiedzieć, że marketing w obecnym tego słowa znaczeniu istnieje odkąd mamy dostępną sieć internetową. Jaka będzie przyszłość? Możemy snuć domysły, ale wszystko wskazuje na to, że dziś Internet zyskał na znaczeniu i będzie zyskiwał również w przyszłości. To on powoduje, że marketing marek, komunikacja usług i produktów się rozwija. To dzięki niemu każdy przedsiębiorca ma świadomość, że marketing jest mu potrzebny, że jest ważną gałęzią jego biznesu i bez niego nie sposób dziś dotrzeć do klienta.

Co zrobić, żeby komunikacja w Internecie była skuteczna?

     1. Określenie celu

Ktoś może pomyśleć, że to oczywiste, komunikuję się z kimś, ponieważ mam cel – chcę zaprezentować mu swoje usługi lub produkty. Tylko że cel musi być określony bardzo precyzyjnie – chcemy dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Zależy nam, żeby zaprezentować się jako firma nowoczesna, ale z tradycjami i doświadczonym zespołem. Nasz produkt chcemy ulokować jako nowość na rynku, innowacyjne rozwiązanie, ale oparte na skrupulatnych badaniach i doświadczeniach, bardzo dobrze oceniany przez grupę testową klientów. Celem komunikacji może być zwiększenie ruchu na naszej stronie, lepsza rozpoznawalność marki, albo bezpośrednio zwiększenie wyników sprzedażowych. Bez celu będziemy działali po omacku, możemy robić wiele dobrych rzeczy, ale nie osiągnąć sukcesu, ponieważ nie został on sprecyzowany. To cel zaprowadzi nas to metod, rozwiązań, grupy docelowej, to on implikuje nasze dalsze działania.

  1. Nastawienie na odbiorcę.

Skoro już wiemy, do kogo chcemy trafić i jaki jest nasz cel, musimy postawić się w sytuacji naszego odbiorcy, jak to mówią Anglicy „wejść w jego buty”. Nam może się wydawać, że najważniejszą cechą naszego produktu jest powiedzmy – jego świetne parametry techniczne, lepsze niż u produktów konkurencyjnych. A może się okazać, że dla naszego odbiorcy najważniejszy jest dizajn, kolor, nowoczesność naszego produktu. Spróbujmy dowiedzieć się jak najwięcej o naszych klientach, przeprowadzić badania rynku, ankiety. Zastanówmy się, kim są nasi odbiorcy i jaki język do nich trafi – młodzieżowy, profesjonalny, branżowy, oficjalny? Jaka kolorystyka najlepiej zakomunikuje nasz produkt? Musimy skupić się na naszym kliencie docelowym i spróbować wpasować się w jego gust i oczekiwania. To jest klucz do sukcesu – myśleć jak nasz klient.

  1. Interakcja – ważna rzecz.

Jeśli w odpowiedni sposób odrobiliśmy lekcje i jesteśmy otwarci na odbiorcę – powinna pojawić się interakcja. Media społecznościowe są tak skonstruowane, że bardzo promują posty i wrzucających, którzy mają duży współczynnik interakcji. Czyli im więcej osób zareaguje na Twój wpis – tym szersze zatacza on kręgi i więcej osób ma szanse go zobaczyć, więc następuje tutaj efekt kuli śniegowej. Chodzi nam właśnie o to, żeby wywołać taki efekt, więc oprócz nastawienia na użytkownika musimy zastanowić się, jak komunikować się w sposób interesujący, wartościowy, albo szokujący lub zabawny. Nasze wpisy muszą być takie, żeby odbiorca nie tylko kliknął „lubię to”, ale też „udostępnij”. To zapewni nam szerokie zasięgi i przełoży się na odbiór.

  1. W Internecie musisz być on-line.

Użytkownicy Internetu są niecierpliwi, przyzwyczaili się do załatwiania spraw sprawnie, szkoda im czasu na wysyłanie maili czy dzwonienie. Twój potencjalny klient, jeśli decyduje się na kontakt, to będzie chciał uzyskać odpowiedź na swoje zapytanie od razu. Jeśli tak się nie stanie — zniechęci się, zapomni, pójdzie gdzie indziej. Tutaj pomocną dłoń wyciąga do nas technologia. Nie musisz oczywiście być dostępny dla klientów całą dobę. Jeśli odpowiedź na pytanie nie jest możliwa od razu, oferta wymaga indywidualnego potraktowania albo po prostu nie jesteś on-line, utwórz auto-odpowiedź, albo automat. Takie rozwiązania są już na wyciągnięcie ręki. Sprawny programista stworzy program, który będzie udzielał podstawowych informacji. Podziękuje za kontakt, zapewni klienta, że otrzyma spersonalizowaną odpowiedź najszybciej, jak będzie to możliwe. Klient poczuje, że jest dla Ciebie ważny, że Twoja firma jest profesjonalna i komunikacja z klientem jest u Ciebie na najwyższym poziomie.

Jednak musisz pamiętać, że Twój klient również jest bardzo często on-line. Czyli – jeśli coś publikujesz, przeczyta to kilka sekund później. To dla wielu osób spore wyzwanie, ponieważ należy bezwzględnie unikać błędów, najlepiej dać do przeczytania kilku niezależnym od siebie osobom. Najlepszym w branży zdarzały się wpadki – obrażenie jakiejś grupy, części społeczeństwa, błędy rzeczowe, ortograficzne. A skoro Twoi klienci są online, to nie masz czasu na poprawki.

  1. Bądź szybki.

To jest związane bardzo mocno z poprzednim punktem. Twoi klienci są on-line, więc jeśli tylko dostaniesz zapytanie o produkt, prośbę o kontakt – odpisz od razu. Póki klient o tym myśli, póki jest zainteresowany tematem. Być może nawiążecie dialog, będziesz miał tego klienta „na linii”, łatwiej wtedy wytłumaczyć mu szczegóły, dopytać o wrażenia, oczekiwania. To są dla Ciebie bardzo ważne kontakty, żadne badania czy raporty nie powiedzą Ci tyle, co sam klient. Jest jeszcze jedna korzyść – wiele mediów społecznościowych mierzy czas, w którym odpowiadasz, bądź szybki, a Twoi klienci dowiedzą się, że jesteś firmą, która jest otwarta na klientów i mogą mieć z Tobą stały kontakt.

Jak widzimy – skuteczna komunikacja rządzi się swoimi zasadami i trzeba ich przestrzegać, żeby dotrzeć do interesującej nas grupy odbiorców. W jaki sposób jednak to robić, jak powinien wyglądać nasz komunikat, żeby był czytelny, skuteczny i trafił do klientów? Oczywiście, zawsze mamy na celu komunikat dotyczący marki, produktu, usługi.

Cechy dobrego komunikatu:

  1. Sugestywność

Jest jedna bardzo ważna zasada – jeśli chcesz przekonać do czegoś innych – sam musisz być do tego bardzo mocno przekonany. Pewność siebie, dobra argumentacja, znajomość tematu, to nieodzowne cechy dobrego nadawcy. Dobrze jest podać szereg zalet produktu lub usługi, poprzeć je badaniami, doświadczeniami, danymi technicznymi. Podawaj szczegóły oferty, ale w taki sposób, żeby nie przytłoczyć użytkownika, tylko go zachęcić. Podawaj te aspekty, które są ważne od strony użytkowania. Poza tym dobrze jest stosować techniki sugestywne – komunikacja korzyści, podkreślenie wyjątkowości.

  1. Spójność.

Chodzi o to, żeby oferta była jasna. Nikt obecnie nie ma czasu wczytywać się w szczegóły, drążyć za bardzo temat, jeśli coś będzie niejasne, to klient się zniechęci. A jeszcze gorzej będzie, jeżeli wynajdzie niejasności, poczuje, że coś ukrywasz, wtedy na pewno stracisz klienta, a także reputacje. Dziś liczą się jasne, uczciwe zasady współpracy.

  1. Musi trafiać do klienta.

Pisz tak, żeby klient poczuł, że to do niego. Jeżeli będziesz pisał językiem, który do niego nie trafi, klient albo cię nie zrozumie, albo poczuje się ignorowany. Musi czuć, że zwracasz się właśnie do niego. A spowoduje to odpowiedni język, dopasowany do grupy docelowej, a także zwroty wprost, pytania skierowane do klienta, skrócenie dystansu. To trudna sztuka komunikować się tak, żeby zniwelować dystans, który przecież bywa całkiem spory.

  1. Wiarygodność.

Twój komunikat musi być uczciwy, poparty opiniami stałych klientów, zdjęciami produktów, szczegółami. Musisz zapracować na zaufanie klientów, a nie mając możliwości zaprezentowania im produktu w sposób bezpośredni, musisz pokazać to na stronie, na portalach społecznościowych. Twój komunikat musi być poparty rzetelną wiedzą z branży, doświadczeniem, odpowiednimi szczegółami technicznymi.

Kolejną ważną rzeczą są rekomendacje klientów, którzy mogą potwierdzić Twoje słowa, to zwiększy wiarygodność w oczach potencjalnych odbiorców. Opinie są bardziej wiarygodne, ponieważ pochodzą nie od Ciebie, więc nie są reklamą, tylko opinią konsumentów, którzy przetestowali produkt.

Komunikacja jest nam bardzo potrzebna, jeśli chcemy prowadzić skuteczny marketing, nasza marka, produkty i usługi muszą być komunikowane w odpowiedni, przemyślany sposób. Warto zastanowić się nad dobrą strategią komunikacyjną i stosować spójny model komunikacji. Jest jedna ważna zasada, o której powinniśmy pamiętać. Zaufanie długo się buduje, a może je stracić w jednym momencie, więc dbajmy o to, by nie popełniać błędu.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]