”Jak cię widzą, tak cię piszą” ma duże uzasadnienie w przypadku grafiki stron internetowych. Odpowiednio dobrane zdjęcia przyciągają odbiorców, budują pozytywny wizerunek marki, budzą miłe skojarzenia, potrafią w prosty sposób ”wytłumaczyć” zawiłości tekstu, a nawet sprzyjają podjęciu decyzji zakupowych. Bez względu jednak na to, jakie zamierzamy grafiki umieszczać na stronach www, przyda się ich optymalizacja.
Sam tekst nie wystarczy
Słowami można przekazać wiele i dużo też wytłumaczyć. Niemniej jednak zdjęcia czy grafiki nie stanowią tylko i wyłącznie ich ładnego dopełnienia, ale pełnią równie istotne role. Nawet najlepszy tekst nie zapewni takiej atrakcyjności stronie jak odpowiednio dobrana szata graficzna, odpowiednie zdjęcia czy obecność kolorowych rzeczy, ułatwiających nawigację na stronie. Przekaz wizualny gra dziś główne skrzypce, dla zmęczonych natłokiem tekstowych informacji ludzi. W ten sposób można grafiki umieszczać na stronach www, platformach sprzedażowych, social mediach, blogach i w wielu innych miejscach i być pewnym, że tak podana informacja zostanie szybciej przetworzona przez odwiedzających witrynę odbiorców, niż tradycyjny tekst.
Jakie grafiki umieszczać na stronach www, a jakie w social mediach?
Przede wszystkim o tym, jakie grafiki umieszczać na stronach www czy innych platformach, decyduje profil naszej działalności, a także konkretne wymagania, narzucane przez daną witrynę. W przypadku Instagrama trzeba zmieścić to, co chcemy pokazać w tzw. kafelku. Również Facebook narzuca pewne rozmieszczenie i wielkość grafik. Z kolei, jeśli nasza strona internetowa jest zorientowana w położeniu poziomym, to grafika wertykalna może zaburzyć całą kompozycję i nie bardzo tam pasować. Poza tym dobrze jest także pomyśleć o jej rozmiarze…
Czy ma znaczenie, jaką wielkość grafiki umieszczać na stronach www?
Grafiki i zdjęcia są dziś obecne praktycznie na każdej stronie internetowej i trudno sobie wyobrazić miejsce, w którym byłby tylko i wyłącznie sam tekst. Raczej taka strona nie zachęca do częstych odwiedzin. Czy wielkość grafiki na stronie ma znaczenie? Otóż tak. Nawet największe platformy sprzedażowe czy portale social media narzucają rozmiar, czyli wielkość, a nawet orientację (poziomą, pionową) grafiki. Jeżeli nie dostosujemy się do ogólnych wytycznych, nasze zdjęcie nie zostanie po prostu wgrane.
Zarówno zbyt duża, jak i zbyt mała grafika nie jest zbyt mile widziana. Źle dobrana wielkość grafiki znacznie spowalnia stronę, sprawia, że dotarcie do jakichkolwiek informacji staje się wręcz niemożliwe. Poza tym zdjęcie w złym rozmiarze traci na swej jakości i staje się nieczytelne. To z kolei nie wpływa pozytywnie na odbiór strony. Trudno jest później odzyskać jej odbiorców i jedynym rozwiązaniem pozostaje, utworzenie nowej strony.
Co daje optymalizacja zdjęć i innych form wizualnych na stronach internetowych?
Pytanie, jakie grafiki umieszczać na stronach www, to w gruncie rzeczy pytanie także o ich rozmiar (a więc niezawodne trio: rozdzielczość, format i kompresja), co już zostało zaznaczone wcześniej. Zakładając własną stronę internetową, także powinniśmy o tym pamiętać. Dobrze zoptymalizowana strona zmniejsza zużycie transferu, sprawia, że jej zawartość błyskawicznie się ładuje oraz podnosi jej pozycję i widoczność w wynikach wyszukiwania Google.
Profesjonalny obraz firmy w oczach odbiorców zaczyna się właśnie od dobrej jakości zdjęć i ich właściwej optymalizacji.
Kiedy zdecydować się na pomoc w doborze grafik?
Nie trzeba być od razu ekspertem, jeśli chodzi o wizualny aspekt strony internetowej. Wiele zdjęć możemy pobrać z darmowego banku albo po prostu zrobić je samemu. Współczesne smartfony są wyposażone w bardzo dobrej jakości aparaty. Zresztą z tego rozwiązania korzysta większość influencerów. Niemniej jednak czasem warto skorzystać z pomocy kogoś, kto zajmuje się tym na co dzień.
Taka osoba nie tylko dobierze nam odpowiednie grafiki, ale może je dla nas także wykonać. To duży plus i pewność, że będą to naprawdę oryginalne rzeczy. W razie potrzeby możemy skorzystać także z wizualnego content marketingu. Odpowiednio dobrane zdjęcia i grafiki zwiększają ruch na stronie oraz zaangażowanie samych odbiorców, sprawiając tym samym, że chętniej do niej powracają.
Najnowsze komentarze